Premiär för Tram domination – raka vägen till skidbacken!
Den 1 januari övertog vi på fm reklam avtalet att sälja reklam på Västtrafiks 2000 bussar och spårvagnar. En av nyheterna i vår portfölj är ”Tram domination” – helfolierad spårvagn – en yta som inte använts i kommersiellt syfte på över 20 år. Och redan nu rullar den första i sitt slag i Göteborg med skidanläggningen Branäs som avsändare med kampanjen ”Kort väg till långa åk”.
Tillsammans med Leeads Commercial drivs försäljningen av annonsytor på Västtrafik och vi har märkt ett stort intresse för såväl klassiker som några av våra spännande nyheter.
”Att synas i kollektivtrafiken är ett effektivt sätt att exponera varumärke och budskap. Man kan nå några få eller alla i hela staden beroende på hur man väljer att annonsera”, säger Jennie Eriksson, CEO på fm reklam.
Den helfolierade spårvagnen kommer rulla i 10 veckor och trafikera de flesta spårvagnslinjerna i Storgöteborg. Branäs har även valt att komplettera karossfolieringen med annonsering inne i spårvagnen. En effektfull kombination som ger kraftfull impact och även möjlighet att kommunicera till resenärer under en hel resa.
”Vi har exponerat oss på spårvagnarna i Göteborg under flera år och är mycket nöjda med det genomslag som mediet har. När vi fick frågan om att vara först ut med helfoliering tvekade vi inte. Ett ofelbart sätt att mäta effektivitet är att räkna antal säljare från andra medier som hör av sig när kampanjen startat. Och i det här fallet har vi någon sorts rekord,” säger Mikael Elford, Marknads- och försäljningschef på Branäsgruppen AB till Leeads Commercial.
”Vi ser stor potential i de annonsmöjligheter som vi erbjuder på och i Västtrafiks fordon”, säger Jennie. ”Att arbeta med annonsering i kollektivtrafiken som en del av stadsmiljön ger inte bara en hög räckvidd och impact, det har även visat sig i undersökningar att mottagare och resenärer har en positiv inställning till trafikreklam i stort. Det är en intressant aspekt att ha med sig i valet av mediakanal. Och vi kommer se många spännande annonsörer framöver.”