En rosa resa med viktigt budskap.

Under fyra veckor i oktober rullar en rosa spårvagn i linjetrafik på Göteborgs gator för att uppmärksamma bröstcancer. Helt klart ett av de absolut viktigaste budskap som klätt en spårvagn. 

Oktober är numer en rosa månad tack vare Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, vars syfte är att samla in pengar till forskningen och sprida kunskap om cancer. Varje år i oktober uppmärksammas Cancerfondens arbete och i år ville man synas lite mer.

– Vår kampanj firar 20 år i år och då ville vi synas extra mycket och ha lokal anknytning, säger Isabell Blomkrantz, kampanjledare för Rosa Bandet-kampanjen till GP.

Kampanjen vill uppmärksamma att vem som helst kan drabbas. Män som kvinnor. Faktum är att tusentals svenskar diagnostiseras med bröstcancer varje år. Men det finns tecken att hålla utkik efter för att uppmärksamma sjukdomen i tid – en viktig information som kan rädda liv. Därför får resenärer som åker med spårvagnen i oktober via posters inne i vagnen lära sig att undersöka sina bröst. För att nå så många som möjligt finns budskapet på tre språk.

– Våra invändiga format är verkligen optimala för den här typen av budskap, säger Jennie Eriksson på fm reklam. I snitt spenderar varje resenär 10-15 minuter inne i en spårvagn. Det betyder att det finns gott om tid för att vara informativ på de iögonfallande ytorna som fönsterskyltar, posters och headliners.

Med Tram DominationTram Domination, som Rosa Bandet-kampanjen valt att satsa på, når man såväl fotgängare och andra trafikanter med en helfolierad utsida liksom resenärer inne i vagnen med 47 ytor som förstärker budskapet. Det är en kraftfull reklamplats som inte går obemärkt förbi. Läs mer om Tram Domination här.

Läs mer om kampanjen i GP här.