Skip to content

5 tips: lyckas med
utomhusreklam

Mycket går att åstadkomma med rätt marknadsföring. Här har vi listat 5 viktiga saker att ha i åtanke när du planerar din kampanj för utomhusreklam.

1. Tydligt budskap

Ett tydligt och enkelt budskap är grundläggande. Engagera er publik med ett budskap som fångar deras uppmärksamhet och skapar mervärde. Använd storytelling för att strukturera och personifiera ert budskap, vilket hjälper er att effektivt nå ut till er målgrupp.

2. Tydlig avsändare

I en värld full av reklam är det viktigt att din logga och företagsidentitet är tydlig. Detta ökar varumärkeskännedomen och konverteringar till din hemsida eller butik. Gör bilder, typsnitt och logga större än du tror behövs för att säkerställa synlighet.

3. Stick ut med färg och kreativitet

Använd din unika försäljningspunkt (USP) för att särskilja ditt varumärke och bli ”top of mind”. Våga tänka utanför boxen för att öka varumärkesigenkänning och skapa positiva associationer hos din målgrupp. Färger spelar en stor roll i hur ditt budskap uppfattas. Rätt färgval kan öka konverteringar och påverka målgruppens humör. Välj färger som representerar ditt varumärke och det budskap ni vill förmedla, och håll en konsekvent färgtråd.

4. Tydlig call to action (CTA)

En klar och enkel CTA är viktig. Gör det tydligt vad du vill att mottagaren ska göra och varför det är viktigt. En bra CTA ökar sannolikheten för att mottagaren agerar på din annons.

5. Använd människor och djur för ökad uppmärksamhet

Att använda människor och djur i marknadsföring kan effektivt öka uppmärksamheten och nyfikenheten kring ditt varumärke. Kända ansikten drar till sig blickar och gör varumärket mer minnesvärt, medan barn och djur skapar en känslomässig koppling och bygger tillit. Dessa element gör varumärket mer relaterbart och personligt, vilket resulterar i en starkare publikrespons.

Nå ut med din utomhusreklam

Behöver du bolla en idé kring utomhusreklam, få inspiration på olika utomhuskampanjer eller har andra frågor om vad som är möjligt, tveka inte att kontakta oss. Vi delar gärna med oss av kunskap och erfarenhet av såväl små som stora kampanjer. 

Kontakta Jennie Eriksson på jennie@fmreklam.se eller 0767-676810

Utöver trafikreklam och reklamplatser på Västtrafiks fordon erbjuder vi också annonsytor och exponering invändigt på VR-tågen (fd MTRX) mellan Stockholm och Göteborg, på Nattåg Norrland (VY-tåg) samt på Cabonlines bilar – nordens största taxinätverk.